söndag 25 januari 2015

Möten, mat och motion

Igår förmiddag var jag med om ännu ett lustigt sammanträffande. Greta hade bjudit in Astrida, lärare på sjuksköterskeskolan här. Vi pratade om uppsatsen jag ska skriva och hon berättade att hon intervjuat mammor i området om amning och skrivit om det. Det visade sig att hon var medförfattare till en av artiklarna jag använt i min uppsats-bakgrund! SANY0286 (2)

Efter lite mer tyginköp på marknaden, skynken med afrikanska ordspråk, skulle jag posta ett brev till en blivande 18-åring. Posten var stängd, men när jag ändå var ute och cyklade blev det istället en lång cykeltur. Mycket, mycket  vackert landskap, med fin grönska och färgglada fåglar som tyvärr inte ville låta sig fångas på bild. Vägen var smal, men både cyklar, motorcyklar och en jeep kom farande. Efter många kilometer kom jag fram till byn Ikunguipina, där det fanns kyrka, skola, och BVC/MVC. Och en kiosk! En liten kille bredvid det huset blev så rädd att han skrek när jag kom fram och frågade efter dricka. Det fanns en enda dricka till försäljning och den smakade mycket bra i värmen!

20150124_152930

20150124_142235

20150124_150515

20150124_150713

Vila efter arbete på risfältet                                                                           20150124_160952

På kvällen bytte jag rum igen, nu bor jag toppenfint med egen toalett och allt! Och ensam i dubbelsängen… Idag har nya gäster flyttat in i rummet jag bodde i, och snart kommer två läkarkandidater från Linköping dit. En till Maggan, och Inger som köper in tyg till de fina Nkinga-brickorna kom också igår. Titta på brickorna på http://www.skynket.se/ – de är jättefina och pengarna går till barnsjukvården här. Jag hoppas bli återförsäljare i Borås när jag kommer hem.

SANY0290

Idag har det blivit  1 1/2 gudstjänst, lunchsvila och tre middagar! Först hos Maggan på god fisk och potatismos, och svensk chokladmousse. Eftersom jag var bjuden till avdelningschefen på barnavdelningen en stund senare åt jag som bara lite, och tur var det för hon hade verkligen lagat mycket, och god mat! Fyra sorters pasta/ris/potatis och kyckling, gryta och sallader. Hon har inte varit så mycket på avdelningen eftersom hon också arbetar inom den öppna vården med BVC m.m., så det var roligt att få prata lite mer med henne och systern, som också arbetar på avdelningen. Och så roligt att bli hembjuden! Nu kommer vi precis hem från den tredje middagen, hos sömmerskan Anna och maken som jag träffat i det centrala sjukhusförrådet. Dottern Maggan (!) blev glad över en docka från Moa som jag hade med mig.

SANY0287

SANY0301

2 kommentarer:

  1. Haha, så bra att den uppskattades trots sin sura uppsyn! ;)

    SvaraRadera
  2. Haha, så bra att den uppskattades trots sin sura uppsyn! ;)

    SvaraRadera