lördag 31 januari 2015

Barn och promenader

På torsdagkvällen hade jag tillfrisknat tillräckligt för att gå med på promenad till trillingarna som denna gång var hemma. Vi mötte mamman på vägen dit och hon visade oss en genväg över fälten. Trillingarna hette, liksom tvillingar, Kulwa (första), Dotto (andra), och den tredje - Shija. De och lillasystern blev glada för kolor och Moas dockor.

SANY0420

SANY0435

Igår morse var jag med på English medium school’s morgonsamling. Eleverna stod i parad och sjöng Afrikasången (Gode Gud välsigna Afrika), Tanzanias nationalsång och en sång där de tackade för sin skola. Fint!

SANY0500

Sedan gick jag till sjukhuset, där alla mina små patienter var kvar, och jag hann göra en intervju innan en av familjerna blev utskriven. Damerna med Nkinga-brickorna kom på besök och överlämnade klädpaket till alla mammorna, och tog del av deras historier, för att kunna berätta hemma i Sverige. En nybliven niobarnsmamma på salen har i veckan fått hjälp av “fribäddsfonden” då hon själv var dålig med lågt blodvärde och svårigheter att andas. Nu mår hon bättre och är glad och tacksam.

20150130_100358

I morse skulle jag gå upp klockan sju för att gå på morgonpromenad innan värmen slår till, men vaknade redan strax efter sex av väldigt högljudd bön och musik från en kyrka i närheten. Det finns även en moské som har böneutrop redan klockan fem, men den hörde jag inte. Promenaden var jättefin, strax efter soluppgången med vackert ljus. Tyvärr finns det inte längre apor på “apberget” som var målet för vår vandring. De har skrämts iväg av allt fler bosatta i området. Några kvinnor som hämtat vatten i ett vattenhål lät sig villigt fotograferas.

SANY0526

SANY0536

20150131_080633

SANY0565

Efter lunch på en get som Hans och Greta fick som gåva igår, och som jag turligt nog slapp vara med och göra iordning har vi gått på ytterligare en promenad. Denna gång till en familj där barnen heter Gretha, Hanni och lille Hans! Roligt! På vägen därifrån sa jag att här i närheten bor Yacinta (ansvarig på neosalen) och mycket riktigt tittade hon ut från en gårdsplan och bjöd in oss på coca-cola och kex. Det är fint att uppleva sådan gästfrihet.

SANY0527 (2)

SANY0530 (2)

SANY0533 (2)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar