söndag 18 januari 2015

Helg

Carl undrar om jag inte behöver jobba helger här, och så är det! Hittills iallafall. Så igår tillbringade jag någon timme med läsning i solen, för att om möjligt bli lite mindre vit… Innan jag tillsammans med några andra gick ner till byns marknad, och de lokala affärerna, där jag hittade både tvål, te och kryddor. På marknaden köpte jag mer tyg, och upptäckte när jag kom hem att ett av dem var nästan identiskt med ett jag köpte förra veckan. Tydligen en favorit! Många, både barn och vuxna bad om att bli fotograferade, och när B och jag förirrat oss in på en bakgård bad en kvinna oss att komma in i huset och ta kort på mormor, och visade sedan ut oss på rätt sida om huset.

SANY0157

SANY0161

Sömmerskan Anna har redan hunnit sy upp tre klänningar och jag invigde en av dem på gudstjänsten idag. Här är jag med Maggan Edin, tidigare husmor på sjukhuset, och fortsatt aktiv med att ta hand om studenter och andra besökande. 

SANY0198

Igår eftermiddag var vi bjudna på middag nere i byn hos hushållerskan Juliana och hennes man Henry som är sjukhuspastor. Honom har jag pratat med flera gånger, senast i fredags angående den sörjande mamman, men jag hade inte kopplat ihop dem. Det var en god måltid, pilauris och kyckling/höna och ett mycket intressant och givande samtal. Om bemötande, etik, kultur, olika stammar, varför en del saker inte förändras till det bättre trots att man talat om det i många år. Spännande och nyttigt att reflektera över, och förhoppningsvis kunna göra bättre. Utanför huset hade de denna fiffiga cykelhjulsfläkt till eldstaden.                                                                                         

SANY0173

SANY0174

På kvällen hade vi knytgrillkalas på vår veranda med god mat och gemenskap.

Idag har jag varit på gudstjänst både kl 8 (engelsk) och 10 (swahili), mer än 4 timmar sammanlagt! Även idag hade jag god tolk vid min sida. K som arbetar på Panzi-sjukhuset i Kongo tillsammans med dr Mukwebe, känd från Skavlan och flera priser för sitt arbete bland våldtagna skadade kvinnor. Roligt att få träffa ännu fler spännande och trevliga människor!

Efter kyrkan var “svenskarna” bjudna på kyrk-lunch tillsammans med flera av församlingens och byns ledare. Många av svenskarna har ju jobbat här i många år, och har betytt mycket för sjukhuset,skolan och kyrkan här.

SANY0194

Sedan har jag tagit det lugnt, läst och sovit middag! Samt fått ytterligare hjälp med swahiliöversättningen av mina intervjufrågor, av svenska barnmorskan och sjuksköterskan A . Hon har arbetat mer än 50 år här/i Afrika, och talar både swahili och stamspråket. Tala om livserfarenhet!

Nu åskar det och regnar, och strömmen kommer och går. God kväll!

1 kommentar:

  1. Här varken åskar eller regnar det, men det är åtskilligt svalare plus att det är lite pudersnö på marken. Så fin du är i din nysydda gröna! Kram

    SvaraRadera