lördag 10 januari 2015

Ledig lördag

Idag skulle vi gå till “soko” , marknaden som finns varje lördag här i byn. Men grannarna behövde proviantera lite mer och frågade om jag ville följa med till Nzega, den närmsta lite större staden ca 5 mil bort. Det ville jag förstås. Där fanns en lite större marknad, där vi inhandlade mat, glass!, tyg, som jag hoppas ska bli fina klänningar, och färska frukter och grönsaker. Färden var rolig på guppiga vägar, med fem vuxna som sjöng barnsånger för att underhålla lilla M, 1,5 år. Idag såg vi oxar med stora horn, med ok och enkel plog, och människor som gick och planterade ris på de vattenfyllda åkrarna.

SANY0014

SANY0019

SANY0025

Sedan har jag bytt upp mig från ett mindre rum utan så mycket förvaringsutrymme, till ett större med både skrivbord och garderober. Så nu har jag kunnat packa upp lite mer utan att hela rummet blir stökigt. Jag har också druckit eftermiddagskaffe med bulle och ingefärspepparkakor i grannhuset, och nu även middag. Det är en stor bonus att får lära känna nya människor, som dessutom alla är jättetrevliga. De har stor erfarenhet av Tanzania, och nu fick jag veta att ena ortopedfrun som är sjukgymnast också gjort MFS-studie (minor field study).Hon fick hjälp med transkriberingen av en man i Moshi som är mycket bra på både engelska och swahili och hon tror att han är intresserad av att hjälpa även mig mot en liten ersättning. Fantastiskt!

SANY0002

SANY0008

4 kommentarer:

  1. Hej marita!
    Marie från skolan skickade mail med länk till din blogg. Ska bli spännande att följa din resa i Tanzania! Kram Elin Caesar från klassen

    SvaraRadera
  2. Tyget längst till höger var mycket vackert. Det skulle kunna bli en långärmad tröja, poncho, eller tunn jacka. :)

    SvaraRadera
  3. Kul att du hittat hit Elin! Var idag inne på hj.se för att registrera mig för vårterminen, men det verkar vara för tidigt.
    Tänkte väl att du skulle gilla det tyget Carl!
    Kram Marita

    SvaraRadera
  4. Kul att du hittat hit Elin! Var idag inne på hj.se för att registrera mig för vårterminen, men det verkar vara för tidigt.
    Tänkte väl att du skulle gilla det tyget Carl!
    Kram Marita

    SvaraRadera