måndag 12 januari 2015

Måndagsmössor :)

Idag har jag varit på prematursalen där det nu finns sex små barn. Efter vikt- och temptagning var det rond och det uppmärksammades att flera barn även idag hade för låg temp (det är vanligt bland för tidigt födda barn, och viktigt att åtgärda, för de behöver sin energi till annat än att försöka få upp tempen). Alla barnen “ordineras” KMC – Kangaroo mother care, varje dag, men det verkar inte som det genomförs så konsekvent, i alla fall inte vad jag har sett hittills. Helst ska ju barnen ligga hud mot hud de flesta timmarna om dygnet, och inte bara precis efter ronden, då doktorn säger det. Idag fick jag användning för mina mössor, och gav den första barnet som hade för låg temp. Strax efteråt tog en annan mamma mod till sig och frågade efter mössor till sina tvillingar också, och nu har alla sex fått var sin. Tack ni som stickat! Bläckfiskarna har jag ännu inte presenterat!

20150112_090948

Den lille killen nedan dricker bröstmjölk ur en liten plastkopp.

20150112_113344

Som ni väl märker av bloggen trivs jag mycket bra och är glad över allt jag får uppleva. Till det möjligen mindre trevliga hör kallvatten i duschen, fast det kan vara ok när man är svettig, och kackerlackor. I badrummet, i köket… Och idag kröp det fram en massa när jag lyfte på locket till en plåtburk med kompresser! Jag slängde på locket snabbt, och visade sedan för den erfarna Hyacinta, som tog hand om problemet!

Ikväll har vi varit på middag hos grannarna Maggan och Astrid, som båda fungerar som coacher till alla svenskar här. Mycket god mat, och till efterrätt mullbär och glass, och trevligt sällskap. Två PMU-stipendiater som är här i sex månader och arbetar som lärare på den engelskspråkiga skolan på området var också där, och det var roligt att ta del av deras upplevelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar