onsdag 7 januari 2015

Lilla regnperioden

Igår gick jag med C på eftermiddagspasset så på förmiddagen hade jag tid för sovmorgon, frukost i lugn och ro på verandan (mangojuice i glaset - så gott!), och promenad utanför sjukhusområdet. Jag såg getter på bete, husbyggen, majs- och potatisodlingar med mera. Och många glada barn och vänliga vuxna som hälsade.


Vi fem i huset får hjälp av en hushållerska med matlagning m.m. Till lunch fick vi vedspisbakad fisk och potatismos. Jättegott! Vattnet kokas också på vedspisen för att sedan kylas till dricksvatten. Frukterna, mango, banan, ananas och passionsfrukt är ljuvligt goda, och skärs till fruktsallad varje dag.
                                                     
20150106_111506Majsodling. Och fler svenska inslag…                                                       20150107_165737
På plats på barnavdelningen gick jag runt för att få en bättre koll på vilka olika salar som finns och hur de är numrerade. Barnen har ju inga personnummer, och oftast ingen angiven födelsedag heller, utan de skrivs in med ett sjukhus/journalnummer och sitt namn. De skrivs också för hand in och ut i två olika böcker, med namn, stam, by, in- och utdatum, antal vårddygn och diagnos. Det fick jag nöjet att göra. De flesta diagnoserna även denna dag var malaria, anemi, pneumoni och diarrésjukdomar, ofta i kombination. En “typ AT-läkare” hade gott om tid att berätta om vanliga sjukdomar för mig och pratade i säkert en timme och olika anemier, men även om klimatet i Tanzania, och han blev mycket förvånad över att det kan vara minusgrader i Sverige. Plötsligt kom en störtskur som höll på i flera timmar, så då blev det mycket svalare, och svårt att höra vad han berättade eftersom det smattrade så mot plåttaket. Det är “den lilla regnperioden” nu. I morse började jag vid sju och passade på att vara med på läkarnas morgonmöte. De diskuterade bristen på blod i “blodbanken”, och att det igår blivit ett misstag, då en blodpåse som en pappa lämnat till sitt sjuka barn (med hb 32!) istället hade använts till en annan patient, med mycket arga föräldrar till följd! De diskuterade också etik och politik, och afrikanskt och västerländskt tidsbegrepp. Intressant! De sa att vi ser på klockan och de ser till omständigheterna. Efter det var det ronddags, då alla 4 AT-läkarna och en barnläkare gick runt salarna tillsammans med en sjuksköterska och flera ssk-studenter (och jag). Problemet var att de olika läkarna gick till olika sängar på salen samtidigt och påbörjade undersökningar och ordinationer, och det var verkligen inte lätt att hänga med och dokumentera vad de bestämde! Läkarna skrev rondanteckningar för hand i journalen under tiden, och sjuksköterskan skrev in ordinationerna i läkemedelslistan. Det var ganska många ändringar, med tillägg av fler antibiotika-sorter för att få bukt med infektioner. Sedan gick vi med läkemedelslistorna till sjukhusets apotek för att hämta ut mediciner för kommande dygn. Efter lunch passade jag på att hälsa på Hyacinta som är barnsköterska på neo-salen. Där var det fyra små barn idag, varav en precis nyfödd. Det  är ju där jag ska tillbringa mest tid framöver, och intervjua mammor.
Efter jobbet fixade jag internet till telefonen så att jag kan sitta i huset och ha kontakt med omvärlden. Bra! Sedan gick jag en promenad på byn, där flera barn, precis som igår, bad om “picture” och ville titta på kamerabilden sen:                                              SANY0015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar