lördag 8 oktober 2016

Wiki ya tatu - tredje veckan

På English medium school har de pedagogiska målningar på husväggarna
Förkylningen som bröt ut i tisdags visade sig vara riktigt elak så jag har varit hemma från sjukhuset resten av veckan. Förutom att vila mig har jag läst på om prematurvård, och gått igenom pärmen som jag gjorde i ordning förra gången jag var här. Den innehåller information om amning, känguruvård, och övergripande neonatalvård. Jag blev mycket glad över att se den ligga på bordet vid vågen på neo-rummet när jag kom, att den inte försvunnit! Däremot hade innehållet hamnat lite huller och buller, så nu har jag gjort i ordning den igen och också kompletterat med kopior från en powerpointpresentation som PO Gäddlin, svenskt neonatolog, hade här i våras. Igår började jag med lite privatundervisning till kvinnan som ska vara vikarie när de andra två ska gå på mammaledighet inom kort. Hon ska förstås gå bredvid på avdelningen med den ordinarie personalen också, med start i nästa vecka, men det var bra att börja med lite teori. 

Lägligt i sjukfrånvaron var också att min artikel (om amning på neonatalavdelning i Tanzania, alltså här) kom tillbaka för slutredigering. Jag fick bara 48 timmar på mig att svara, så det var ju bra att jag var hemma och hade tid. Nu är den inskickad och kommer förhoppningsvis snart att publiceras. Hör av er om ni vill läsa, jag får dela den gratis en månad, sedan blir den lite svårare/dyrare att komma åt. 

Igår var jag såpass frisk, så efter att Matilda och jag sjungit för Anna som fyllde år, kunde jag  gå på morgonsamling i English Medium School. Det är mäktigt att höra alla barnen sjunga national-sången "Mungu ibariki Africa - Gud välsigne Afrika, i andra versen Tanzania. Enligt svenska ambassadörsfrun är det enda nationalsången i världen som nämner barnen. Sedan var jag med en stund på förskolebarnens lektion, både matte och engelska och lite avbrott för dans hann de också med. Jag känner flera av barnen, deras föräldrar jobbar på barnavdelningen. Fröken sa att jag gärna fick komma tillbaka med någon gåva, så jag gick hem och hämtade färgglada blyertspennor och pennvässare så att alla fick varsina, lärarna med! Alla var glada, men de hade lite svårt att bestämma sig för vilken färg de ville ha, och hade de tagit samma som bänkgrannen kom fröken och bytte till en annan färg så att de inte skulle blanda ihop. Sen kom många och ville byta färg en gång till tills fröken sa att det var nog. Det är hård disciplin, och tyvärr även aga på skolorna i Tanzania, även här, men det såg jag som tur är inget av igår. När jag satt på huk och delade ut pennorna var nog tio barn runt om och skulle känna på mitt hår. Jag förstår precis, jag tycker ju att det är mysigt att känna på deras!















Nu kan veganerna (mina barn) blunda! På eftermiddagen blev det hönsgryta hos Anna och Mathilda. Här får man vara med i hela processen, så hönan stod vid förmiddagskaffet och kacklade på verandan. Vi slapp vara med vid nackningen som väl var. När vi sedan åt och upptäckte att hjärtat låg i hönsgrytan blev särskilt läkarkandidaterna i sällskapet mycket intresserade och ville undersöka anatomin! Vi åt dock inte upp det. Idag har Maggan fått en halv impala-hjort, redan slaktad förstås, men som skulle styckas, som tur var kom Raheli och hjälpte till. Ekologisk närproducerad mjölk får vi köpa av en koägare som kommer hit med en liter mjölk nästan varje dag. Fyra kronor liter istället för 18 för UHT-mjölk från affären. 

Vi äter inte bara kött! Mycket frukt och grönt med. Har precis delat en apelsin med Maggan.

Idag har vi varit på marknaden i byn och Maggan köpte många fina tyger till Nkinga-brickorna. Jag fick vara smakråd. Själv köpte jag "bara" ett tygstycke idag, för 35 kr, det ska bli byxor. Sömmerskan Anna är snabb, två av mina tre klänningar och 6 tygkassar var klara att hämtas igår. Jag har flyttat tillbaka till Maggans hus, så här ser min prydnadshylla ut. Tomas Sjödin (ni som inte läst hans böcker har missat något!) har fått sällskap av leksaker och klänningar ;)


På väg från marknaden mötte vi Happy som fixat en mycket fin frisyr. Det finns också mycket annat fint att fota, som träd som blommar trots att det fortfarande är torrt. Jag har inte sett någon termometer förrän ikväll när Maggan tog fram ur ett skåp. Det är 28 grader både ute och inne!




Ikväll har jag missat en fin jazzkonsert i Fritsla med Moa, Carl och band, till förmån för "operation smile". Hela övriga familjen, mina föräldrar, och förhoppningsvis många fler, var där. Jag har redan fått höra ett smakprov och ser fram emot mer! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar