lördag 28 februari 2015

Krukmakeri och candy

Igår var jag trött efter torsdagens festligheter och fick sova middag efter morgonarbetet på avdelningen . Sedan fortsatte jag att göra lite informationsmaterial till en pärm på  prematursalen. På eftermiddagen gick/cyklade vi på utflykt till Sofia som gör lerkrukor. Vi fick se henne göra två fina krukor, som sedan ska brännas. De blir då eldfasta. Förhoppningsvis kan jag få med mig någon hem. Hennes yngre släktingar gjorde kolaklubbor över elden, av socker som Maggan hade med sig. All mat lagas över öppen eld/koleld, med många barn springande runt omkring. De har nog respekt för elden, men vi ser också många brännskador på avdelningen. En mycket rolig insekt kröp på Maggans klänning, och killingar, hönor och kor fanns också på gårdsplanen. På vägen hem lämnade vi in tyget jag fick i torsdags till sömmerskan Anna, som tidigare sytt många fina afrikanska klänningar till mig.

SANY0763

 

SANY0790

SANY0800

SANY0801

SANY0805

SANY0809

20150227_181159

SANY0815

Idag har jag varit på på marknaden med Lazaro, charmiga lillebrorsan, mamman och barnsköterskan Yacinta. Där köpte vi skoluniform, vit skjorta, shorts, strumpor och skor. Kläderna var billiga med skorna kostade motsvarande 75 kronor, vilket får sägas vara ganska dyrt. Vår hushållerska tjänar t.ex 60 kr om dagen. Anteckningsböcker och pennor köpte jag igår. En rosa ryggsäck att bära dem i föll honom också i smaken, samt förstås en fotboll! Nu är de utskrivna från avdelningen. Nkingas vänner betalar vård och medicin, vilket mamman är väldigt tacksam för. Familjen ska stanna hos släktingar i byn tills på fredag då han har tid för återbesök. Det var en bra lösning,  då de annars bor ca 2 timmars resväg härifrån. Nu hoppas och ber jag att det ska gå bra för denna, nu glada, lille kille!

SANY0761 (2)

SANY0762 (2)

SANY0766 (2)

SANY0767 (2)

Efter lunch där en stackars tupp fått sätta livet till kom Anna och knackade på dörren och hade redan sytt klart  min morgonrock! Mycket snygg tycker jag, det blir verkligen ett fint minne härifrån! Hans agerar modell och ska nog låta sy en egen. Nu ska jag ut på en cykeltur och sedan blir det svenskmiddag hos Maggan.

SANY0756 (2)

20150228_142058

1 kommentar: