söndag 22 februari 2015

Tazengwa

Nu är vi just hemkomna efter en härlig sol- och badhelg i Tazengwa utanför närmsta staden Nzega. Där var det alltså tidigare en skola för svenska missionärsbarn, och nu Tanzaniansk bibelskola. Erik, August och jag tog en liten minibuss härifrån i lördags morse. Efter en mils färd på grusvägen fick den motorstopp. Chauffören och medhjälpare lyckades starta den och köra vidare några hundra meter, men efter fyra sådana start och stopp gav de upp. Ingen verkade arg eller stressad, och strax kom en annan stor buss som turligt nog hade plats även för oss. Nya biljetter fick vi dock köpa, men hela resan, inklusive taxi sista kilometrarna gick bara på knappt 35 kronor så det var ingen fara. Sedan var det helpension med frukost, lunch och middag och sol och pool som gällde. De andra svenskarna har badat i Mwanza och Arusha, men för mig var det första gången på hela resan, så det var väldigt skönt! Läsning och kvällspromenad hann vi också med. Glada barn som ville vara med på kort mötte vi som vanligt, samt en vänlig man som visade en genväg tillbaka till skolan innan det blev helt mörkt.

SANY0705

20150222_135950

SANY0720

SANY0728

På förmiddagen idag gick jag till kyrkan som låg precis utanför bibelskolan. Jag råkade sätta mig på manssidan först, men upptäckte mitt misstag och flyttade till damernas… Här på Nkinga har de börjat blanda sig. Det var som vanligt mycket musik och dans, även av en barnkör, roligt! Jag satt bredvid en liten tjej som inte kunde låta blir att känna lite på min arm. Vi ser nog väldigt spännande ut :) Spännande är också damernas hår, flätor i olika former och ganska ofta även peruker med väldigt konstfulla frisyrer! Och kläderna/tygerna de sveper om sig – så vackra!  Dagens swahili-ord som jag snappade upp var Bwana Yesu Asifiwe – Prisa Herren Jesus. Annars har jag lärt mig räkna till tio, fast för det mesta får jag ta “hela ramsan” för att hitta rätt siffra, lite hälsningsfraser och matord. Och ordet för hopp – Tumaini – det heter en av läkarna.

Sedan kom ytterligare fem Nkinga-svenskar och badade över dagen, så vi hade trevligt sällskap. En kvinna i byn som tidigare drivit pizzeria stod för lunchen – gott!

DSC03393

DSC03394

Nu laddar jag för en ny arbetsvecka, den sista hela veckan innan hemresan! Tiden har gott fort! När jag intervjuat mammorna har nästan alla berättat att de dricker en välling med peppar i för att få fart på amningen. Det lät så spännande att jag bad att få smaka, och det var inte så illa som det låter! (Jag har inte tänkt amma dock!) Här är en bild på mammor och frukostvälling. Och Mzungos – vitingar, på förmiddagsfika…

20150218_083359

DSC03350

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar